تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

افزایش ۷۵ درصدی مصرف قهوه در ایران | واردات قهوه به ۱۴۸ میلیون دلار رسید

بر اساس آمار‌های گمرک، واردات قهوه به ایران در سال ۱۴۰۲ با ۷۵ درصد افزایش به ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

مصرف قهوه

رویداد۲۴ آمار‌های مربوط به میزان عرضه و تقاضای قهوه، گزارش‌های میدانی و تایید فعالان بازار نشان می‌دهد که مصرف قهوه در میان ایرانیان طی سال‌های اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است و حالا دیگر نوشیدن قهوه به کافه‌ها محدود نیست و بسیاری از مردم در خانه و محل کار هم قهوه می‌نوشند. این بالا رفتن تقاضای قهوه در ایران اگرچه به رونق کسب‌وکار‌های مرتبط با آن منجر شده، مسائلی مانند عرضه قهوه تقلبی در بازار را نیز در پی داشته است.

حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران، عرضه قهوه‌های تقلبی را از چالش‌های مهم صنعت قهوه در ایران خواند و گفت: «ما سعی کردیم جلو این اتفاق را بگیریم، اما موفق نشدیم.» او از فراوانی قهوه‌های بدون مجوز در بازار‌های ایران خبر داد و گفت که این قهوه‌ها مواد مضری دارند و به مسمومیت شدید یا حتی مرگ مصرف‌کننده منجر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین نوع قهوه برای سلامتی


ربیعی در گفتگویی افزایش طرفداران قهوه در ایران را تایید کرد و گفت که سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹ هزار تن دانه سبز قهوه وارد ایران شد، در حالی که میزان واردات قهوه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به هشت هزار تن بود.

به گفته این فعال صنفی، از میزان مصرف قهوه در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما از آنجا که در این زمینه صادراتی وجود ندارد، همه آنچه وارد می‌شود به مصرف داخلی می‌رسند.

ربیعی صنعت قهوه در ایران را «روبه‌رشد و با سرعت زیاد» توصیف کرد و افزود: «طی شش سال گذشته، واردات دانه سبز قهوه سالانه بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت.»

او درباره تاثیر بالا رفتن مصرف قهوه در اشتغال‌زایی نیز گفت: «وقتی دانه سبز وارد می‌شود، در برشته کاری‌ها رُست می‌شود و بعد از آن کافه‌های بسیار زیادی آن کافه را سرو می‌کنند که هر کدام نیروی کار می‌طلبد. آموزش برشته‌کاری و باریستایی و کافه‌داری و نمایشگاه‌ها و مسابقات هم بخشی از بازار قهوه‌اند.» رئیس انجمن قهوه در ادامه از ایجاد ۵۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در ارتباط با قهوه سخن گفت و شغل‌هایی مانند بسته‌بندی، حمل‌ونقل، ظروف قهوه، تولید ماشین‌آلات قهوه را از آن جمله خواند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قهوه ، واردات
نظرات شما
پیشخوان